Emberrablás
Majdnem tragédiába torkollt a keddi debreceni túszdráma, amely okkal tartotta izgalomban nemcsak a várost, de az egész országot is.
Az elrabolt kisgyermek szerencsére megmenekült, az eset tehát happy enddel zárult, ha egyáltalán ezzel a szóval illethető annak a szörnyűséges félelemnek az elmúlta, amit a kisfiú és édesanyja, no meg a velük együtt aggódó ezrek éreztek a zsarolás hosszú órái alatt.
Lincshangulat uralkodott kedden a Tócóskertben. A napközben érlelődő feszültség a merénylő elfogása után még hosszú percekig nem oldódott, a feldühödött tömeg legszívesebben a földbe taposta volna az illetőt, aki ilyen bestiális módszerhez folyamodott. Hogy gonosztevővel vagy elborult elméjű idegbeteggel álltak-e szemben, az akkor, ott, keveseket foglalkoztatott. A válsághelyzet elszabadította az indulatokat. A túsz-szedő arab férfi volt.
Szerdán bent járt szerkesztőségünkben a Debrecenben tanuló iraki diákok, egyben az arab koordinációs bizottság képviselője. Közleményt akart megjelentetni, amelyben elhatárolódnak a tettestől, és arra hívják fel az olvasók figyelmét, hogy ne általánosítsanak. Mint minden nép soraiban, úgy az arabok között is vannak rendes, becsületes polgárok – és vannak bűnözők.
Megnyugtattuk az aggódó iraki fiatalembert, hogy bennünket hasonló gondolatok foglalkoztatnak. A túsz-szedő ugyanúgy lehetett volna magyar, üzbég, zsidó vagy busman: a háborodott elme, az élet szabályainak közveszélyes áthágása nem etnikai sajátosság. Arra az amerikai férfira, aki egy évtized alatt tizenhét gyermeket ölt meg, szabdalt fel, ásott el vagy őrzött lefagyasztva a mélyhűtőben, nem az volt a jellemző, hogy amerikai, hanem az, hogy őrült.
Soha nem tapasztalt, megrázó drámát élt át kedden Debrecen. A halál szele a Tócóskert házai között süvített, habot vertek a félelem és a gyűlölet hullámai. Isteni kegy, hogy nem történt meg a jóvátehetetlen. Az igazi tragédia azonban akkor következne be, ha azok is elvesztenék józan ítélőképességüket, akiket semmi nem indít ilyen természetellenes cselekedetekre.
(Hajdú-bihari Napló, 1991)