Az amatőr beat lehetőségei
Gondolatok egy kezdeményezés kapcsán
Zeneszerzők, zeneesztéták ma is gyakran nosztalgiával gondolnak vissza a barokk korszakra, amikor a zenei köznyelv és a magas műzenei formák között nem volt szakadék. Bach passióinak koráltételeit például még a nép énekelte. Az egyéni invenció és komponálási módszer egyeduralma az úgynevezett „magas zenében” a 19. század elején kezdődött, és a mai értelemben vett hangversenyélet megszületésével vált valósággá a közönség passzív zenehallgatása. A „magas zene” és a közönség elválása, a meg nem értés által létrejött vákuum áthidalhatatlan lett, s éppen ezért önállóságot nyert: ekkor lépett színre a könnyű műfaj és kezdett tömegméretekben kibontakozni.
Általánosan ismert és elfogadott tétel, hogy a fejlett társadalmi viszonyok között élő emberek túlnyomó többségének kétfajta zenére van igénye: az egyiket a mindennapi élettől elkülönített autonóm művészetként fogadja be többnyire ünnepi formában és alkalmakkor; a másikat szórakozásként és kikapcsolódásként fogyasztja a mindennapi életbe közvetlenül beleágyazva. Az első kiválasztási elve az érték, a másodiké a közvetlen használatra való alkalmasság. Egyik élmény sem helyettesítheti a másikat: ez jelenti az autonóm művészet és a populáris használati zene kettősségét.
A szakadék megszüntetésére többször is történtek kísérletek, mindeddig sikertelenül. Alapvetően új helyzetet jelent azonban, ha a mindennapi zenében jön létre olyan irányzat, amely nem áll mereven szemben a magas rendű zenével, hanem legalábbis megfér vele, sőt egyes produktumaiban megközelíti, vagy eléri annak színvonalát. A populáris zene történetében ilyen irányzatot jelentett a jazz, majd a beat.
o
A beattel olyan műfaj jelent meg a populáris művészetek sorában, amelynek valósághoz fűződő viszonyát elsősorban ironikus-groteszk hangvétel jellemezte. A hagyományos sláger végső soron belenyugvást hirdet, a társadalmi konfliktusokat a magánélet szférájába helyezve a kellemességben oldja fel. A beat ezzel szemben sokkal egészségesebb viszonyulást testesít meg, protestáló-ironikus magatartásával társadalmilag értelmezhető kritikát is kifejez, a popularitáson belül maradva bonyolultabb, gazdagabb viszonyokat képes érzékeltetni. Nem elringat, hanem izgat, nem felejtet, hanem felkavar, nem nosztalgikus, hanem aktivizáló, erősebb arányban támogat reális emberi viszonylatokat, és így valódibb világot jelent. Éppen ezért a beat a korábbi populáris műfajokkal szemben (optimális esetben) ízlésfejlesztő zenei formaként is számításba vehető.
Mi teszi ezt lehetővé? Pusztán zenei karakterével nehéz ezt bizonyítani, hiszen a beat nem tekinthető radikálisan új formának a szórakoztató zene vonulatában. Tulajdonképpen megtaláljuk benne az előző korok populáris muzsikájának majd minden elemét: különösen a rock and roll, rhythm and blues, a country zene, a jazz kommerciális ágai, és nem utolsósorban az angol munkásfolklór (hazánkban a népzenei elemek) hatását kell kiemelnünk. Az összetevők automatikusan természetesen nem jelentenek magasabb minőséget. Ehhez az kellett, hogy társadalmi szerepe is alapvetően más legyen, mint a hagyományos tánczenének, vagyis, hogy egy társadalmi csoport a maga képére formálja, saját érzéseit és gondolatait kifejezve önálló világot alakítson ki benne.
Az a tény, hogy a beat közösségi tartalmak kifejezési területévé vált, eleve a sláger fölé helyezi, amelyben az ilyesfajta kommunikációs tartalom vagy teljesen hiányzik vagy individuális, illetve hamis kifejezést ölt. Mindez a zenében úgy jelentkezett, hogy a hagyományosnak tekinthető elemek, minden egyszerűségük ellenére néni (vagy nem feltétlenül) konvencionálisán kapcsolódnak egymáshoz. A beat aktív részvételt kívánó jellege magával hozta az ezt kiváltó zenei formákat, amelyek szemben állnak a sláger passzivitást, magába fordulást kínáló zenei eszközeivel. Ebben a tekintetben tehát a beat közösségi és eksztatikus karaktere, illetve az ezt kiváltó zene jelenti a magasabb minőséget, annak ellenére, hogy mindkét fogalom a gyakorlati megvalósulás során negatív tartalmat is kaphat.
o
A beat esztétikai újdonságainál sokkal alapvetőbb változásokat hozott, ha szociológiai szempontból vizsgáljuk szerepét. A fejlett társadalmakban a művészeti alkotó és befogadó teljesen elkülönül egymástól, társadalmi szerepük éles választóvonalat húz közéjük. A beat volt a „modern történelem első esztétikai formája, amely megkísérli a művészet termelői és a mű befogadása közötti szakadék áthidalását.” (R. Merton). Ezzel megidézi a népművészet közösségi jellegét, és a jövő tömegművészetének adhat példát. A beat ebben a tekintetben ideális formai keretet, vázat valósít meg, amely során a közösség bármely tagja felcserélhetővé válik (legalábbis az illúziójával rendelkezik) az éppen színen levő taggal, a „művész” is az adott közösség tagja, akit csak aktuális tevékenysége, de nem teljes társadalmi helye választ el közönségétől. A primitív és népi művészetek közös sajátossága ez; a beat jelentősége mégis annyival több, hogy iparilag fejlett társadalomban létrejőve, ezeket tükrözve, lényeges kérdéseket érintve próbálja meg ezt a keretet tartalommal megtölteni. A beat tehát a társadalmi munkamegosztás kereteitől függetlenül jött létre, innen ered szükségszerűen amatőr jellege. A beatzene egyik legfontosabb jelentősége abban van, hogy felszabadította a zenei alkotást, hogy széles körben ad lehetőséget új zene létrehozására, rendkívül kiszélesíti a zenei aktivitást is; és főleg, hogy a fiatalok maguk formálhatják ki zenében a maguk érzelmeit a tömegzenét gyártó zenei kisiparosokkal szemben. A fiatalok új generációi nem elégednek meg pusztán passzív zenei élménnyel. Nemcsak többen vesznek részt a mindennapi zene alakításában, de az így létrejött zene maga sem haladja túl sokkal azt a fokot, amelyet a nem zenélő fiatalok zenei készsége, köznyelve elért. Ez az oka annak, hogy olyannyira magukénak érzik, de annak is, hogy a beatzene nemcsak kielégíti, de fejleszti is hallgatói zenei készségét és ízlését. A beat jelentkezése tehát mindenképpen változást jelent az ifjúság széles rétegeinek zenei tudatában.
o
A beat a XX. század legelevenebb, legnagyobb tömegekre ható zenéje, tehát állandó mozgásban van, állandó cserehatás jön létre: ahogyan megszületik, ahogyan közvetítik, ahogyan felfogják. Állandó, eleven, mozgása sokféle színvonalú és értékű zenét teremt, ami mutatja életképességét, tágítja kereteit, érvényesülési lehetőségeit, de egyszersmind fel is hígítja. Ez a korrumpálódás egyaránt lehet társadalmi, üzleti és zenei vonatkozású. Ez tulajdonképpen már a ma problémája is, talán ezért van. hogy nemigen foglalkoznak vele. Arról a polarizálódási folyamatról van szó, amely az elmúlt tíz év során a beatzenén belül végbement. Éppen ezért ma már nem is lenne szabad beatről beszélnünk, hiszen az a műfaj, amit ez a szó eredetileg jelentett, régen nem létezik. A polarizálódási folyamat végeredményben két okra vezethető vissza. A zene oldaláról ez tekinthető meghatározónak, hogy a beat még tiszta formájában is heterogén, egymástól eltérő jellegű elemeket tartalmaz. Az egyensúly ezen belül rendkívül könnyen felborulhat, és így egyes elemek hangsúlyozottabb szerepet kapva önálló irányzatokat hozhatnak létre. Ehhez járult, hogy a beatet „alulról” rendkívüli mértékben fenyegette, főként üzleti szempontok miatt, a kommercializálódás, a táncdalba való visszasüllyedés veszélye. „Felülről” a jazz keresett és talált rokon vonásokat a beatben, és az efelé orientálódó irányzatok is kialakultak. Mindezek eredményeként létrejöttek az egymással néha rokonságot mutató, máskor teljesen eltérő zenei világot képviselő irányzatok Egy szám értékét tehát nemcsak a megvalósítás milyensége adja, hanem az is befolyásolja, hogy milyen esztétikai és társadalmi célokat megfogalmazó és teljesítő irányzatba tartozik. A beat helyét zenei értékei alapján a tánczene és a jazz között jelölhetjük meg. Ez napjainkra úgy módosult, hogy az irányzatok lépcsőfokokat alkotnak a tánczenétől a jazzig vezető úton, amelynek végigjárását a beat nagymértékben képes elősegíteni és a jazzen keresztül egészen a komolyzenéig elvezetni a hallgatót. Ebben testesül meg a beat ízlésbefolyásoló szerepének másik oldala. Természetesen nem szabad azt hinnünk, hogy a beat helyettesítheti a komolyzenei nevelés elsődleges eszközeit (annál is inkább, mert egészen más, alapvető funkciója van), viszont képes ilyen irányban is hatni, s ez feltétlenül érdemes lenne a kihasználásra.
o
A beat és a közművelődés kapcsolata formai szempontok alapján is kimutatható. A beat szükségképpen csak közvetítők igénybevételével lehet azzá, ami, vagyis népszerű, széles körben elterjedt zenévé. A tömegkommunikációs eszközök mint közművelődési intézmények egyben a beat terjesztői is. A másik, azonnal megnyilvánuló érintkezési területet a beat élő, közvetlen megjelenési formái adják, ezek ugyanis szintén ilyen jellegű intézmények: klubok, művelődési házak, koncertirodák, színházak rendezésén keresztül találják meg közönségüket.
A beatnek a közművelődésben betöltött szerepe sohasem volt egyértelműen tisztázott. Sokáig a tiltás-engedélyezés bizonyult problémának, és ez később sem ment át szelektív támogatásba. A jelenlegi gyakorlatból a beaten belüli differenciálódás figyelembevétele hiányzik, illetve meglehetősen egyoldalúan valósul meg. A mindenkori hivatkozási alap az úgynevezett közönségigény, s ezzel a jelszóval egyre inkább a legértéktelenebb begyakorolt sablonok alapján futószalagon gyártott felvételek kapnak fórumot, sőt a többségi helyzet előnyét élvezik.
Természetesen a hagyományos tánczenének, slágernek is megvan a maga funkciója és létjogosultsága, de hogy a beat széles spektrumából csak az ezekhez idomult irányzatok kapjanak érvényesülési lehetőséget, az az egységes kultúrpolitikai koncepció hiányának tulajdonítható. Aminek szükségszerű következménye lett a beat devalválódása, a színvonal csökkenése. Mert amíg a ’60-as évek közepén, a felfelé ívelő szakaszban a népszerűség és a színvonal kölcsönösen feltételezték egymást, pontosabban a népszerűség előfeltétele az új hangzás és mondanivaló volt, ma már sajnos csaknem mindennek a fordítottjáról beszélhetünk. „Slágert kell csinálnunk, a rádióban kell hallani, hogy megismerjenek. Be kell játszani magunkat a közönség kedveltjei közé. Közérthető, középtempójú, gumizeneritmusú nótákat gyártunk, fülbemászó refrénnel. Ez a közönségigény. S hogy miért játszunk? Élni kell, ehhez értünk” – nyilatkozza ma annak a fővárosi együttesnek a vezetője, amelyik annak idején a salgótarjáni amatőr beatzenei fesztiválon tűnt fel újszerű zenei törekvéseivel. Diagnózisa pontosan és meglehetősen keserűen helyezi új megvilágításba azt a mozgalmat, amely kezdeti szakaszában a már vázolt pozitív törekvéseket vallhatta magáénak. Ma már az évi egy-két új (amatőr) együttes „befutása” inkább a szerencsés véletlennek, vagy rosszabb esetben az éppen divatos sémákhoz való ügyes alkalmazkodásnak köszönhető. Az igényesebb mondanivalójú és zeneileg képzett együttesek pedig sajátos „tudathasadásban” szenvednek: ahhoz, hogy éljenek, alkalmazkodniuk kell a tömegkommunikációs eszközök, mindenekelőtt a rádió által kialakított – szerintünk hamis – közönségigényhez. Igazi énjüket már csak a szűkebb szakma és közönség felé képviselhetik. Így vesztette el a beat egyik fő specifikus jegyét, az őszinteséget, s így lett belőle a szórakoztató-ipar jövedelmező üzletága. Hangsúlyozzuk azonban, hogy a differenciálódás – mivel tömegműfajról van szó – mindenképpen bekövetkezett volna. De az értek felismerésével és propagálásával, tehát aktív közművelődési támogatással – amire nálunk, szemben a kapitalista országokkal, lehetőség nyílt volna – e folyamat sokkal egészségesebb irányt vehetett volna.
o
A „beatkérdés” azonban még koránt sincs lefutva. A Népművelési Intézet felmérése szerint havonta körülbelül hatszázezer fiatal látogatja a klubokat, koncerteket. S ez azt mutatja, hogy a beat – jóllehet népszerűsége kétségkívül csökkent – az ifjúság legnagyobb tömegeinek még ma is elsődleges zenei tápláléka. Beavatkozásra, ha kissé későn is, még mindig van lehetőség. A jelenlegi helyzetben a beat megújulásának egyik (talán legfontosabb) útját a „hátország”, a sok száznyi amatőr együttes jelentheti. Ehhez azonban az eddigi mechanizmus gyökeres átszervezésére lenne szükség: rendszeres tehetségkutató fórumok, seregszemlék szervezésével, az együttesek területi összefogásával, szakmai irányítással és bátorítással, az elismeréshez vezető ösvény kiszélesítésével biztosítani az egészséges felfelé áramlás lehetőségét, felkelteni az eredetiségre való törekvés vágyát.
Példaként feltétlenül említésre méltó egy debreceni kezdeményezés, amely tudomásunk szerint országos viszonylatban is egyedülálló: az Astor együttes patronálásával működő beatfórum. Az ötlet az együttes vezetőjétől, Seicher Tibortól származik. A fórum tavaly áprilisban alakult meg. Tagja lehet bármelyik amatőr zenekar. A fórum hetente tartja foglalkozásait, s ezeken szakmai kérdéseket vitatnak meg, lemezbemutatókat, útibeszámolókat tartanak. Emellett – szintén hetente – az Astor együttes tagjai gitár-, orgona- és dobtanfolyamokon képezik tovább az érdeklődő, fiatal zenészeket – mindezt társadalmi munkában. A fórum tagjai eddig kétszer adtak nyilvánosan számot tudásukról. A közönség érdeklődését mi sem bizonyítja jobban, minthogy a második hangversenyen sokkal többen vettek részt, mint a Locomotív GT koncertjén. S bár a színvonal meglehetősen alacsony volt – talán a Radar és a Vatt együttes egyéni hangzásra törekvő zenéje és az Ex együttes kulturált játéka érdemel említést – mégis jelentős javulás figyelhető meg az első bemutatkozás óta.
A beatfórum még a kezdeti stádiumban van. A továbblépés alapja csakis a rendszeres munka, a tanulás lehet. Ehhez otthont eddig a Járműjavító művelődési háza nyújtott. Ügy véljük azonban, hogy erre a kezdeményezésre érdemes lenne fölfigyelni a megyei művelődési szerveknek is mielőtt még különböző „akadályok” miatt a feledés homályába nem merül.
(Szerzőtárs: Szűcs József)
(Hajdú-bihari Napló, 1975)