Könnyű zene (Express, Kovács Kati, Piramis, Szakcsi)
(EXPRESS) Második nagylemezével jelentkezett az Express együttes, amely sajátos helyet foglal el a magyar könnyűzenében. Nem tartoznak kimondottan sem a pop, sem a tánczenei vonalhoz, s bár időnként önálló felvételekkel is jelentkeznek, mégis elsősorban kísérő együttesként tartják őket számon.
Könnyed, szórakoztató muzsikát ad elő új lemezén a zenekar: lényegében tánczenét, de a pop különböző stílusainak köntösébe öltöztetve. A szövegek alárendelt szerepet kapnak – néha ugvancsak ostobácskák –; a hangsúly végig a muzsikára esik, amely többnyire igényes hangszerelésben, a maga módján színvonalasan szólal meg. A jelen divatnak megfelelően a disco és a funkv ritmusok vannak többségben; a zenekar tagjai különösen ezeket a dalokat játsszák füllel hallható lelkesedéssel és ízléssel.
Az Express együttes a hagyományos tánczene, illetve a pop között bizonyos hallgatói rétegben keletkezett hézag betöltésének szükségességét ismerte fel, időben. Mint pályafutásuk igazolja, nem tettek rossz lóra.
(KOVÁCS KATI). A legjobb hanganyagú és előadói készségű magyar énekesnő lehetett volna belőle, ha következetesen járta volna a tehetsége kijelölte utat. Vagy nem vállalta, vagy nem kapott méltó feladatokat – utólag már nem érdemes firtatni; miként azt sem, hogy a megmerevedett könnyűzenei struktúrában mi lehetne a jobb sorsra érdemesek jobb sorsa.
Legújabb lemezén a V’ Moto-Rock együttesbe kapaszkodik Kovács Kati, azaz főképpen Lerch Istvánba és Demjén Ferencbe, akik a Szívemben zengő dal című album kilenc számából nyolcat szereztek. A cím riasztóan érzelmes, szerencsére a lemez egészében nem az. Hanem a líra és a játékosság elegye, diszkrét kísérettel és diszkrét előadásban. Ezt mindenképpen erénynek kell tartanunk, még akkor is, ha a lemez nem szolgál különösebb szenzációval és meglepetéssel, s Kovács Kati teljesítménye sem veszélyezteti Ella Fitzgerald babérjait.
Lerch zeneszerzői képességei érzésem szerint a lassúbb számokban jelentkeznek jobban, amelyek között igen szépek is akadnak (például a Hamis fény Dés László remek szaxofonszólójával). Demjén szövegei személyes hangvételűek, főképpen az „én és te” viszonylatainak körére szorítkoznak. A lemezt Kovács Kati végül is bátran vállalhatja: visszafogott, őszinteségre törekvő hangjával kellemes perceket szerez. Még akkor is, ha ez a hang már kezd kissé megkopni.
(PIRAMIS). Nincs egy éve, hogy a Piramis együttes második nagylemezével terjedelmes, elmarasztaló kritikában foglalkoztam. A pár hete megjelent harmadik album értékelésére most csak a lényeget kiemelve van hely. Bevett fordulattal élve: kellemes meglepetés az új zenei anyag. Az első lemez a profilt szabta meg; a második mintegy annak kaptafájára készült; a harmadik azonban már határozott jegyeivel minden eddiginél jellegzetesebbé teszi a „Piramis-hangot”.
Az előrelépés elsősorban zeneileg feltűnő, olyannyira, hogy ez alapján rajongótábora egy részének elvesztésével is számolhat az együttes. Van ugyan most is a lemezen gyors rocknóta, s a sokoldalúságot számon kérő hallgató a „lírát” sem nélkülözi, de ezek mellett a Piramis jobbik énjéből kinövő, Magyarországon teljesen egyéninek számító hangütés köti le inkább a figyelmet. Az idő nekünk dolgozik, a Gyere, szoríts erősen és az Amikor veled vagyok című számokban elvontabb, elidegenítő effektusokkal kísérletezik a zenekar: a gyakori ritmusváltások, az enyhén disszonáns akkordok miatt nehezebben követhető a zene folyamata, de legalább van mit követni. Úgy tűnik, a Piramis tágítani akarja a műfaj harmóniai határait, s ezért csak buzdítást érdemel.
A „Piramis-jelenséget” kísérő ellentmondásoktól azonban ez a lemez sem mentes, ezért nem igazán sikerült alkotás. Mindinkább kiderül, hogy az együttes tagjai nagyon jó muzsikusok, de kevésbé jeles zeneszerzők. Csaknem minden számban izgalmasabbak, érdekesebbek a hangszeres részek, mint a dallamvezetés, amely sok esetben fantáziátlanságról árulkodik, s olykor már a fülnek is kellemetlen (ehhez Révész Sándor nem mindig indokoltan magas hangfekvése is hozzájárul). Ez sajnos nagymértékben csökkenti a teljesítmény értékét. A szövegek egy fokkal őszintébbek, de nem jobbak a korábbiaknál.
Számomra a lemez erőssége Závodi János gitár játéka. Ő a szerzője Az idő nekünk dolgozik című számnak is, amely magabiztos kinyilatkoztatása ellenére inkább kéri, hogy adjunk időt a Piramisnak. Az említett néhány biztató jel miatt nincs okunk ezt megtagadni.
(SZAKCSI). A Hanglemezgyártó Vállalat dzsesszlemez-kiadási politikáját a legnagyobb jóindulattal sem lehet kiszámítani. Hosszú évek alatt egyetlen dzsesszfelvétel sem készült, aztán viszonylagos rendszerességgel önálló albumok láttak napvilágot, s most Éjszaka a stúdióban címmel jelent meg a legfrissebb összeállítás, konkrét személy- vagy együttesnév megjelölése nélkül. A felsorolt kilenc muzsikus (közülük három popzenész) sem a lemez elkészítése előtt, sem utána nem játszott ilyen összeállításban együtt. Ennek dacára Szabados Györgyé mellett az eddigi legjobb magvar dzsesszlemez született meg közreműködésükkel.
Ez Dés László, Dandó Péter, Másik János, kőszegi Imre, Babos Gyula és mindenekelőtt Szakcsi Lakatos Béla érdeme. Kitűnő témák, élő improvizációk és dzsessz-rockos lüktetés a fő jellemzői Szakcsi három szerzeményének, amelyek a komponista-előadó briliáns zongorajátékával és Dés elektromosszaxofon-szólóival nemzetközi szintet képviselnek (bár az Operett nyilvánvaló Eberhard Weber-hatásokat mutat). Ebbe a sorba szervesen illeszkedik Dés darabja is.
Nagy kár, hogy ebbe az egységes hangvételű koncepcióba két olyan szám is került – Babos: Super 400 és Kőszegi: Baseball Blues –, amelyek csaknem bárzeneként hatnak környezetükben. Erőltetett és érdektelen muzsika ez a kettő, rutinos tucatmunka, sajnos rontja a többi hitelét is. A lemez még így is figyelemre méltó produktuma a felzárkózni igyekvő magyar dzsesszéletnek.
(Hajdú-bihari Napló, 1979)