A zene előtt és után
(Kecskeméti vásárfia) Kecskemét megint előrukkolt valamivel, amivel a többi város elé lépett: Kecskeméti vásárfia címmel jelent meg az az album, amely az alföldi város zenei életéből ad ízelítő keresztmetszetet. A reprezentatív kiállítású, kísérőfüzettel is ellátott lemezen megszólal a híres harangjáték és a nagytemplom harangja, Kodály műveit interpretálja a róla elnevezett iskola, a gimnázium, a zeneművészeti szakiskola énekkara és a Pedagógus-énekkar; illetve bemutatkozik a Régi zene együttes, a Maczák János-Hargitai Imre klarinét-zongora duó, valamint népi énekesek és népzenészek mellett a Hegedűs együttes.
Az ilyesfajta összeállítások értéke nem feltétlenül művészi kvalitásukban keresendő, bár a kecskeméti album közreműködőinek nincs mit szégyenkezniük teljesítményük miatt. Inkább a képeslapok, útikönyvek mellé illeszthető híradás ez a város zenei kultúrájáról, ezt jelzi a magyarral párhuzamos angol cím (Souvenir from Kecskemét) is. Kétségtelen, Kecskemétnek van mit felmutatnia, s mint a jelek tanúsítják, egész idegenforgalmi ágazatot lehet építeni a Kodály-kultuszra. Ezért azonban nem irigykedő megjegyzéseknek, hanem a hagyományok és a korszerűség szintézisét zenében, építészetben dicséretesen megvalósító város törekvéseit elismerő főhajtásnak kell kísérnie. Nem tudom, hogy a hanglemezgyár vagy Kecskemét kezdeményezte-e az album létrejöttét, de ha arra gondolok, hogy Debrecennek hány rangos komoly zenei, népzenei, sőt dzsessz és rock művészeti csoportja van, akkor óhatatlanul adódik a következtetés: volna másutt is mit rögzíteni a város hírnevét gyarapító korongra.
(Sárdy) Az idén lett volna nyolcvanéves Sárdy János, akit az opera és az operett kedvelői egyaránt tiszteltek, sőt szerettek. Vitalitása, sajátos hanghordozása, viselkedésének természetessége műfajok fölötti elismertséget szerzett a Nagykónyiban született énekesnek, ezért is lehet, hogy „pártállásától” függetlenül mindenki szívesen emlékszik vissza egyéniségére.
A Májusban bolond a szív című lemez a könnyedebb műfajban is otthonos Sárdyt mutatja be: slágereket, filmdalokat, operett-egyvelegeket énekel rajta az egykori bonviván. Az andalító dallamokat nemcsak Sárdy charme- ja teszi ma is elviselhetővé, hanem a kuriózumszámba menő kíséret, úgymint Chappy zenekara, Pertis Jenő cigányzenekara, a Polydor művészzenekar és Vincze Ottó szalonzenekara. A legendás dobos, Chappy amerikai típusú zenekara élén egyenesen swinget énekel Sárdy, s ez a hangzás üdítően elüt az operettekre jellemző édeskés szimfonikus háttértől. Bizonyítékaként annak a sokféleségnek, ami egy jó énekest mindig is kell, hogy jellemezze.
(Az ismeretlen madárzene) A nyári hazai lemeztermés világszenzációját egy nem zenei felvétel szolgáltatta: Szőke Péter ornitológusnak a madárhangok eddig ismeretlen világát feltáró gyűjtésének közreadása. A hanglassítás segítségével Szőke Péter a világon először mutatta be szemléletesen, hogy a madarak éneke zenei struktúrákba szerveződik, s a zenének egy történelem előtti, művészeten kívüli, de az ember zenéjével mégiscsak azonos formavilágát képezi.
Ne fukarkodjunk a jelzőkkel: valóban lélegzetállító felfedezésekkel lepi meg ez a lemez a hallgatót. A sokszoros lassítással az emberi fül számára is felismerhetővé válik a madárzene hangi összetétele: a hattyú nagytercei, a házityúk oktávugrásai, a széncinkék hármashangzatai, a kócsag kétnegyedes kiáltozása, a szavannapinty négynegyedes és ötnegyedes ütemváltásai, a kis légykapó motívum-transzpozíciója, az erdei pacsirta dúr hangsorú dalformája, végül a legfejlettebb fokozat, a kanadai remeterigó hét népdalszerű mikrodallama. Mindezek azt igazolják, hogy a zene az emberen kívül a természetben is létezik, s ott is a kommunikációt szolgálja. Ki tudja, hogy a technika fejlődésével a természet milyen újabb csodái válnak felismerhetővé az ember előtt?
(Zorán) Hosszú hallgatás után jelentkezett újabb, szokásosan „vallomásos” lemezzel Zorán Sztevanovity. A Szép holnap egyfajta nemzedéki, illetve korosztályi megnyilatkozás a Zoránra jellemző merengő hangnemben, a bevált csapat (Dusán, Presser) közreműködésével. Volt, aki korszakosnak nevezte az albumot a hazai popzene történetében, s a zene megszólalásának profizmusát tekintve van is alapja az efféle vélekedésnek. Mégis azt kell mondani, hogy Presser összes tehetsége és Dusán remek, ironikus szövegei ellenére az énekes, Zorán előadásmódja nyomja rá bélyegét a felvételekre. Márpedig 1987 Magyarországán egészen egyszerűen nem adekvát az a panaszos, önsajnálkozó, érzelgős, lemondó hangvétel, amely Zorán énekét jellemzi. Ez az attittűd egész énekesi pályafutásának hátterében meghúzódott, csak a különböző korszakokban különböző intenzitással került felszínre. Most, úgy tetszik, semmi nem állt útjába.
Ezért hiteltelen tulajdonképpen a Dire Straits párhuzam is: Mark Knopfler, akinek Zorán szemlátomást a bűvkörébe került, rezignált fickó ugyan, de nem érzelgős: még lírai számaiban is ott a rock és a kemény ritmus. Az ember 1987 Magyarországán is szépnek találja azt, ami szép, de egyre kevésbé tűri a szépelgést. Az igazság kimondása kemény, tartásos fogalmazást követel, s úgy tűnik. Zoránnak sem ez, sem az irónia nem igazán fegyvere. Ezért nem sikerülhet célba találnia sem.
(Hajdú-bihari Napló, 1987)